Takaisin
Uusi raitiovaunulinja Kalasatamasta Pasilaan lähellä valmistumista

Nihdistä alkava raitiovaunuyhteys Pasilaan on rakentamisen osalta loppusuoralla, ja tammikuussa 2024 valmistuivat yhtenäiset raiteet reitin varrelle. Liikennöinnin odotetaan käynnistyvän kuluvan vuoden aikana.

 

Kalasatamasta Pasilaan -rakentamishanke otti aimo harppauksen alkuvuodesta, kun kiskot reitin varrella saatiin paikoilleen. Tammikuussa 2024 hankkeen rakentamisesta on valmistunut kokonaisuudessaan 90 %. Valmistuessaan uusi reitti kulkee väliä Nihti–Kalasatama–Vallilanlaakso–Pasila.

”Raiteet ovat yhtenäiset, ja tällä hetkellä asennetaan viimeisiä ajolankoja Vanhan talvitien ja Pasilan välillä. Myös muilla alueilla tehdään viimeistelytöitä, kuten ajolankojen trimmausta”, vahvistetaan Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen viestinnästä.

Viimeistelytyöt jatkuvat keväällä

Jäljellä oleva katurakentaminen sijoittuu pääosin Hermannin rantatielle, Vanhan talvitien pohjoispuolelle. Rata-alueen viimeistelyä tehdään Vallilanlaaksossa. Katurakentamisessa tehdään radan varrella viimeisiä kivi- ja vihertöitä. Lisäksi valaisimet, liikennevalot ja kyltit asennetaan myöhemmin keväällä, kun lämpötila nousee pysyvästi nollan yläpuolelle.

 Hankkeen projektijohtaja Mikko Asikainen Kaupunkiliikenne Oy:stä kertoo, että hanke on edennyt suunnitellusti ja vuoden 2024 ensimmäisen puoliskon aikana painotetaan raitiovaunulinjan testausta ja käyttöönottoa. ”Rakentaminen on valmiusasteeltaan hyvin pitkälti valmista kokonaisuus huomioiden, ja se viimeistellään kuluvan kevään aikana myös liikennejärjestelyiden osalta”, hän toteaa.

 

”Etenemme suunnitellusti kohti hetkeä, jolloin rakennettu ratainfrastruktuuri on valmis ja mahdollistaa kaupallisen liikenteen aloittamisen.”

– Mikko Asikainen, Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen projektijohtaja, Kaupunkiliikenne Oy

 

Hankkeen viimeistely vaikuttaa alueen liikennejärjestelyihin jonkin verran. Liikenne palautetaan keväällä Hermannin rantatien osalta Kyläsaarenkadun kiertoreitiltä entiselle paikalleen arviolta huhti- ja toukokuun aikana. Samalla myös jalankulun ja pyöräilyn väylät pyritään avaamaan jälleen liikenteelle.

Raitiolinjalla tavoitellaan kestävää liikkumista

Raitiolinja vastaa kasvavan Kalasataman tarpeisiin ja täydentää alueen jo olemassa olevia monipuolisia liikenneyhteyksiä. Sillä tavoitellaan myös kestävän liikkumisen mukaista kaupunkirakennetta – ympäristötavoitteet ovat ohjanneet rakentamista, joka käynnistyi kesällä 2021. Hankkeen myötä halutaan myös taata paremmat jalankulun ja pyöräilyn olosuhteet reitin varrelle.

 

Uuden raitiolinjan varrelle luodaan myös hyvät pyöräily- ja kävelyreitit. Kuva: Kaupunkiliikenne Oy

 

Uusi yhteys mahdollistaa reitin Kalasatamasta Pasilaan 15 minuutissa, mikä sitoo Kalasataman entistä tiiviimmin osaksi Helsingin kantakaupunkia. Se palvelee alueen sisäistä liikennettä ja tarjoaa lisäksi uuden, ainutlaatuisen runkolinjan toimivan kaupunkirakenteen tueksi.

”Etenemme suunnitellusti kohti hetkeä, jolloin rakennettu ratainfrastruktuuri on valmis ja mahdollistaa kaupallisen liikenteen aloittamisen”, Asikainen toteaa. Päätöksen kaupallisen liikenteen aloittamisen ajankohdasta tekee HSL.

 

 Hankkeen Facebook-sivuilta löytyy ajantasaista tietoa työn etenemisestä ja vaikutuksista paikallisiin järjestelyihin.