Uusi monitoimitila on nousemassa meren läheisyyteen Kalasatamassa, mikä vaikuttaa jonkin verran liikennejärjestelyihin alueella.
Puurakenteinen yhteiskerhotila, joka on suunnattu alueen palveluyhtiöiden osakasyhtiöiden ja näiden asukkaiden käyttöön, saa lopullisen muotonsa vuoden 2025 aikana.
Kohteen rakennusurakoitsijaksi valittiin vuoden 2024 loppupuolella Arkta Rakennuskultti Oy. Yhteiskerhotilan arkkitehtuurikilpailun vuonna 2022 voittanut Talas-ehdotus pohjautuu ideaan venesuojasta tai -katoksesta, mihin ehdotuksen nimi viittaa. Sen on suunnitellut AOR Arkkitehdit Oy.
Arkta Rakennuskultista kerrotaan, että rakentaminen on käynnistynyt odotetusti. “Aloitimme työt joulukuun alussa, ja tällä hetkellä teemme kohteessa maanrakennustöitä ja perustuksien paikallavalua”, kohteen työpäällikkö Jani Miettinen Arkta Rakennuskultilta sanoo.
Rakentaminen jatkuu koko vuoden 2025
Rakennustyöt jatkuvat suunnitelman mukaan vuoden 2025 loppuun saakka. Kohteen lopullisen käyttöönoton aikataulusta vastaa rakennuttaja.
Työ on pääosin edennyt aikataulussa, mutta aikataulua on hieman viivyttänyt tontilta löytyneiden purkujätteiden ja vanhojen perustusten laajuus, Miettinen kertoo.
Helmikuun alussa käynnistetään betonielementtiasennus, ja maaliskuun alussa vuorossa on puurungon asennus. “Tämän jälkeen rakennuksen muotoa on jo helpompi hahmottaa”, Miettinen huomauttaa.
Rakennuksen suunnittelussa on painotettu ihmisläheisyyttä ja monipuolista loppukäyttäjäryhmää, joka koostuu lapsista etätyöskentelijöihin sekä vanhuksiin. Kaksikerroksisiin tiloihin sijoitetaan esimerkiksi kahvila, monitoimitilat sekä sauna ja tämän yhteyteen terassi.
Alueella huomioitava tilapäiset liikennejärjestelyt
Rakennustyöt aiheuttavat jonkin verran muutoksia paikalliseen liikenteeseen. Alueella liikkuvien olisi hyvä huomioida tämä, sillä risteysliikenne on vilkasta, Miettinen huomauttaa.
”Järjestelyt elävä työmaan mukana, ja työmaa-alue pienenee työn edetessä.”
– Jani Miettinen, työmaapäällikkö, Arkta Rakennuskultti
Muutoksista opastetaan kylttien avulla, jotta jalankulkijat tietävät, mistä heidän tulisi ylittää suojatie tai kiertää työmaa.“Järjestelyt elävät työmaan mukana, ja työmaa-alue pienenee työn edetessä”, Miettinen huomauttaa.
Päivitämme työn etenemisestä vuoden 2025 aikana.