Takaisin
Sompasaareen valmistunut kaksi uutta julkista taideteosta – julkistustilaisuus 20.9.

Kalasataman Sompasaareen on sijoitettu kaksi uutta taideteosta. Julkiset ympäristötaideteokset ovat kaikille nähtävissä Loviseholminpuistossa sekä Aallonhalkoja-kadun aukiolla.

 

Kaksi uutta julkista taideteosta on valmistunut Kalasataman Sompasaareen. Teokset ovat Helsingin kaupungin vuonna 2016 järjestämässä taidekilpailun voittajaehdokkaat, jotka on nyt sijoitettu Loviseholminpuistoon ja Aallonhalkoja-kadun aukiolle. Teokset julkistetaan avoimessa tilaisuudessa keskiviikkona 20.9. klo 14.30. Paikalla julkistuksessa on Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäki. Taiteilijat Maija Luutonen ja Olli Keränen ovat paikalla tilaisuudessa.

Kilpailu ja teokset on rahoitettu Helsingin noudattamalla taiteen prosenttiperiaatteella eli alueen rakennuttajilta perittävällä, kerrosneliöihin pohjautuvalla maksulla. Kalasataman alue on toiminut Helsingin aluerakentamisen pilottikohteena periaatteen soveltamisessa.

Merellinen ranta keskellä Loviseholminpuistoa

Kirsi Kaulasen teos Mare mare (suomeksi ”Meri, meri”) sijoittuu Loviseholminpuistoon, minne se muodostaa veistoksellisen tilan ja kuvitteellisen maailman. Teos rakentuu spiraalimaisista, laserleikatuista juuria ja kasvia muistuttavista ruostumattomista teräsosista ja akryylisistä valokuvuista.   

Taiteilijan mukaan teos merellinen ranta: sen sisällä kävijä voi kokea kuvitteellisen maan- tai vedenpinnan alla. Tilan voi Kaulasen mukaan myös nähdä “symboloivan maan ja veden alaista, alitajunnan tilaa; tilaa, jossa tieto, taito, mielikuvitus, leikki ja luovuus voivat kohdata ja synnyttää uusia ideoita ja ajatuksia.” Kasvit puolestaan muistuttavat elämän haavoittuvuudesta ja arvokkuudesta.

Kirsi Kaulanen (s. 1969) on Porvoossa työskentelevä kuvanveistäjä, joka käsittelee taiteessaan erityisesti luonnonelementtien, luonnon, ihmisen ja muiden lajien vuoropuhelua. Hänen julkisen taiteen veistoksia ovat Helsingissä muun muassa Iso tyttö (2003) Annantalossa sekä veistospari Viileä mätäs ja Vaaleanpunainen luonto Haartmanin sairaalassa (2005).

Ajan kulumista kaupunkikuvassa

Maija Luutosen ja Olli Keräsen teos Pica pica (lat. ”harakka”) muodostuu Aallonhalkoja-kadun aukiolle levinneistä kolikoista, jotka on upotettu katukiviin. Kolikot ovat ikään kuin vierineet alas aukiota ja muodostavat viuhkamaisen muodon. Niiden tarkoituksena on tehdä näkyväksi kaupungin kerrostumat ja ajan kuluminen. 

 

Olli Keränen ja Maija Luutonen: Pica Pica. Aallonhalkojanaukio, Sompasaari, Helsinki. Kuva: © HAM/Kirsi Halkola

 

Kolikkojen sattumanvaraisesti uponneet kuviot asfaltissa heijastelevat luonnollisesti katukuvaan uponneita kuvioita, kuten tassunjälkiä ja kengänpohjan kuvioita. Teräksiset ja pronssiset kolikot ovat erikokoisia ja -värisiä, ja niiden kuva-aiheet liikkuvat historiasta tulevaisuuteen. Teoksen nimi viittaa myös kiiltävien esineiden poimimisen houkutukseen.

Kuvataiteilija Maija Luutonen (s. 1978) on erikoistunut paperille tehtyihin, usein abstrakteihin akryylivärimaalauksiin, jotka muodostavat tilallisia kokonaisuuksia. Hänen teoksiaan ovat esimerkiksi monimateriaalisesti tuotettu Lauttasaaren päiväkodin Puuska-teos (2020). Olli Keräsen (s. 1979) teokset liikkuvat kuvanveiston ja liikkuvan kuvan välimaastossa. Hänen teoksensa avautuvat tilassa monimerkityksellisyyden kautta.

Alueella on kuusi pysyvää ja neljä tilapäistä taideteosta. Osana Kalasataman ja HAMin A Stream Among Streams -ympäristötaidekokonaisuutta alueen ympäristötaideteokset tarkastelevat muun muassa ihmisyyden suhdetta teknologiaan.